Nowy most to ogromne pieniądze. Inwestycja będzie kosztowała ok. 60 mln zł. Prace projektowe już trwają. Formalności zakońcą się w tym roku. W przyszłym ruszy budowa. Najpierw powstanie most tymczasowy. Zastanie wybudowany po lewej stronie istniejącej przeprawy, patrząc od strony centrum miasta w stronę przygranicznego bazaru. - Po wybudowaniu mostu tymczasowego ruszy rozbiórka obecnego. Gdy się zakończy, rozpocznie się budowa nowej przeprawy. Po jej zakończeniu ruch zostanie przeniesiony na nowy most, a przeprawa tymczasowa rozebrana - tłumaczy Bartosz Kańtoch, kierownik projektu w firmie Sweco Consulting.
Inwestycja ma poprawić zabezpieczenie przeciwpowodziowe naszego miasta, więc jest dla nas bardzo ważna
W Kostrzynie będą korki
Przeniesienie ruchu na most tymczasowy może być kłopotliwe. Droga w tym miejscu będzie skręcała, co będzie spowalniało ciężarówki. - Spodziewamy się dużych korków. Już teraz droga w tym miejscu bardzo się korkuje. Budowa nowej przeprawy z pewnością nie poprawi sytuacji - mówi Zbigniew Biedulski, zastępca burmistrza Kostrzyna. - Inwestycja ma poprawić zabezpieczenie przeciwpowodziowe naszego miasta, więc jest dla nas bardzo ważna - dodaje.
Komplikacje dla mieszkańców i parku narodowego
Będą też inne utrudnienia. Nowy most będzie wyższy, więc podnieść trzeba też drogę. Jezdnia będzie podniesiona na odcinku od Kostrzyńskiego Centrum Kultury na jednym brzegu do zjazdu do przystani „Delfin” na drugim. Podniesienie jezdni oznacza, że jedna posesja będzie musiała być wywłaszczona. To działka u zbiegu ul. Sikorskiego i Mostowej. Zachowana zostanie natomiast stojąca tu zabytkowa, przedwojenna piwniczka. Budowa nowego i tymczasowego mostu będą miały wpływ na Park Narodowy „Ujście Warty”. W wyniku inwestycji nieznacznie zmniejszy się powierzchnia parku. Musi to zostać ujęte w odpowiednich dokumentach. - Druga sprawa to ochrona przyrody. Zdajemy sobie sprawę z tego, w jakim miejscu usytuowany jest nasz park. Nie można kierować ruchu kołowego inną trasą, budowa mostu tymczasowego jest konieczna. Oznacza to jednak konieczność usunięcia niektórych drzew, zasypania części starorzecza Warty. Będziemy kontrolować przebieg prac, sprawdzać poziom hałasu. Będzie nam również zależało na odbudowie starorzecza już po rozebraniu mostu tymczasowego - mówi Konrad Wypychowski, dyrektor Parku Narodowego „Ujście Warty”.
Ogromna inwestycja
Nowy most będzie miał trzy przęsła (obecny ma pięć), które nie będą w głównym nurcie rzeki i będzie 5,2 m nad lustrem wody (obecnie jest to 3,3 metra). To właśnie wysokość mostu jest kluczowa. Teraz przy wysokim stanie rzeki lodołamacze mają problem, żeby przepłynąć pod kostrzyńskim mostem. To powoduje, że na rzece może tworzyć się groźny zator. Budowa mostu to część ogromnego projektu, który ma poprawić ochronę przeciwpowodziową w dorzeczu Odry. Projekt opiewa na kwotę 4,7 mld zł. W jego ramach mają być przebudowane też inne mosty (ale już na Odrze), zmodernizowane mają być tzw. główki na Odrze, które sprzyjają samopogłębinaiu się rzeki i inne inwestycje. Projekt realizowany jest przez Wody Polskie.
Czytaj więcej o Kostrzynie nad Odrą: **Kostrzyn nad Odrą - informacje, wydarzenia, artykuły**
Zobacz też wideo: "Jak pyknie, trzeba uważać, żeby nie wysadził statku". Lodołamacze wypłynęły na Odrę
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?